این آموزش در تاریخ ۱۴۰۲/۰۶/۱۹ آپدیت شده است.

آموزش نحوه قرار دادن فایل های صوتی در HTML

سلام خدمت تمامی دوستان و همراهان محترم سایت آموزشی فری لرن ، امیدوارم که حال همگیتون خوب باشه. لطفا در ادامه با آموزش نحوه قرار دادن فایل های صوتی در HTML با من همراه باشید.

آموزش نحوه قرار دادن فایل های صوتی در HTML

Free-Learn

فایل های صوتی در HTML

در این بخش میخواهیم با نحوه قرار دادن فایل های صوتی ( صدا یا آهنگ ) در یک صفحه ی وب و یا بطور کلی در HTML آشنا شویم، لطفا در ادامه و تا پایان با من همراه باشید.

دوستان محترم بهتر است بدانید که تنها ۳ فرمت MP3 و WAV و Ogg در HTML5 پشتیبانی می شوند، لذا شما برای قرار دادن یک آهنگ و.. درون یک صفحه وب باید فایل شما یکی از ۳ فرمت MP3 و WAV و Ogg را داشته باشد در غیراینصورت فایل شما برای کاربر پخش نخواهد شد.

Free-Learn

پشتیبانی مرورگرها از تگ <audio> در HTML5

در جدول زیر میتوانید مشاهده نمایید که انواع مرورگرهای اینترنتی به ترتیب از فرمت های MP3 و WAV و Ogg پشتیبانی می کنند یا خیر.

نام مرورگر MP3 Wav Ogg
Edge بله بله بله
Chrome بله بله بله
Firefox بله بله بله
Safari بله بله خیر
Opera بله بله بله

طبق جدول بالا همانطور که مشاهده مینمایید تنها فرمتی که بدون مشکل توسط تمامی مرورگرها پشتیبانی می شود فرمت MP3 می باشد، لذا شماهم سعی کنید همیشه از فایل های صوتی با این فرمت استفاده نمایید.

یعنی اگه فایل آهنگ شما فقط MP3 باشه بازم هیچ مشکلی نداره و میتونه اجرا بشه، اینجوری نیست که بگیم باید حتما ۳ فرمت Mp3 و Wav و Ogg رو داشته باشیم.

Free-Learn

جدول نوع رسانه صوتی در HTML

فرمت فایل نوع رسانه
MP3 audio/mpeg
WAV audio/wav
Ogg audio/ogg

Free-Learn

نحوه قرار دادن فایل های صوتی در HTML

برای قرار دادن فایل های صوتی در یک صفحه ی وب و بطور کلی در HTML ما باید از تگ <audio> استفاده نماییم، لطفا به شکل کلی این تگ در HTML توجه نمایید :

که با استفاده از صفت src ما باید آدرس دقیق فایل صوتی مان را مشخص نماییم و همچنین توسط صفت type باید مشخص شود که فایل صوتی ما از چه نوعی است ( طبق جدول نوع رسانه صوتی که کمی بالاتر هس )

همونطور که گفتم فقط فرمت mp3 کافیه اون دوتای دیگه رو نمیخواد، ( اگه این فرمت هارو هم داشتید خب اشکال نداره اضافه کنید ولی درکل نیاز نیست )

برای مثال الان من یک آهنگ گذاشتم اینجا : ( برشی از ترک Rising از آلبوم Rain OF Love ، اثر مرحوم ناصر چشم آذر )

Free-Learn

نحوه استفاده از تگ <audio>

خیلی راحت ، کافیه از تگ audio استفاده کنیم و آدرس مسیر فایل + نوع رسانه ای آهنگ مون رو مشخص کنیم.

امتحان کنید

Free-Learn

پخش خودکار صدا در HTML

در ادامه آموزش نحوه قرار دادن فایل های صوتی در HTML ، با استفاده از صفت autoplay درون تگ <audio> ، میتونیم کاری کنیم که آهنگ بطور خودکار به محض لود شدن صفحه پخش شود.

در برخی از مرورگرهای مدرن ( مثلا موزیلا فایرفاکس و گوگل کروم ) ممکن است از پخش خودکار صدا جلوگیری کنند، اینجوری دیگه آهنگ خودکار پخش نمیشه، ولی خب شما میتونید خودتون تعیین کنید که آیا اجازه بده برای پخش خودکار یا خیر. (آموزش فعالسازی پخش خودکار در مرورگرها)


امتحان کنید

Free-Learn

تکرار پخش صدا در HTML

با قرار دادن صفت loop درون تگ <audio> میتوان حالت تکرار رو فعال کرد و در اینصورت به محض اتمام آهنگ ،دوباره همان آهنگ بطور خودکار پخش خواهد شد.

امتحان کنید

Free-Learn

قطع صدای فایل صوتی در HTML

با قرار دادن صفت muted درون تگ <audio> میتوان بطور پیش فرض صدای آهنگ را قطع کرد، یعنی با کلیک بروی دکمه پخش هیچ صدایی از آهنگ پخش نخواهد شد بلکه باید بصورت دستی صدای آهنگ را تنظیم نمایید.

امتحان کنید

Free-Learn

غیرفعالسازی پیش بارگذاری صدا در HTML

اگر تا به الان متوجه شده باشید وقتی یک فایل صوتی درون یک صفحه ی وب قرار داشته باشد، بطور خودکار و همزمان با بارگذاری صفحه ، فایل هم بارگذاری میشه.

حال برای اینکه این امکان را غیرفعال نماییم باید از مقدار none درون صفت preload استفاده نماییم.

اگر از صفت autoplay استفاده کرده باشید صفت preload دیگر عمل نخواهد کرد.


امتحان کنید

Free-Learn

مثال های بیشتر

مثال شماره ۱ : مخفی کردن پلیر در صفحه ( یعنی آهنگ خودکار خودش پلی میشه ولی خوده پلیر مخفیه )

امتحان کنید

Free-Learn

دریافت PDF یا پرینت این مطلب