این آموزش در تاریخ ۱۴۰۰/۱۰/۲۶ آپدیت شده است.

آموزش ویژگی animation-timing-function در CSS

سلام خدمت تمامی دوستان و همراهان محترم سایت آموزشی فری لرن ، امیدوارم که حال همگیتون خوب باشه. لطفا در ادامه با آموزش ویژگی animation-timing-function در CSS با من همراه باشید.

آموزش ویژگی animation-timing-function در CSS

Free-Learn

ویژگی animation-timing-function در CSS

با استفاده از ویژگی animation-timing-function در CSS میتوان یک منحنی زمانی ( تایمینگ ) را برای اجرا انیمیشن تعریف و یا ایجاد کرد، که این منحنی میتواند با استفاده از یسری مقادیر مثه ease-out و.. و یا مکعب بزیر یا cubic-bezier مشخص شود.

Free-Learn

مثال از این ویژگی

در ادامه میتوانید یک مثال از ویژگی animation-timing-function را در زبان CSS مشاهده نمایید.

مثال شماره ۱ : استفاده از مقدار linear

امتحان کنید

مثال شماره ۲ : استفاده از مقدار cubic-bezier

امتحان کنید

مثال شماره ۳ : استفاده از مقدار steps(int,start|end)

امتحان کنید

Free-Learn

جدول مشخصات ویژگی animation-timing-function در CSS

در جدول زیر میتوانید مشخصات کلی این ویژگی را در زبان CSS مشاهده نمایید.

مقدار پیش فرض ease
قابل ارث بری ندارد | اطلاعات بیشتر
قابل متحرک سازی ندارد | اطلاعات بیشتر
نسخه CSS3
نحوه استفاده در جاوااسکریپت object.style.animationTimingFunction=”linear”;

Free-Learn

پشتیبانی مرورگرها

در جدول زیر میتوانید مشاهده نمایید که آیا مرورگرهای اینترنتی از ویژگی animation-timing-function در CSS پشتیبانی میکنند یا خیر.

نام ویژگی Chrome Firefox Opera Safari Edge
animation-timing-function ۴۳ ۱۶ ۳۰ ۹ ۱۲

Free-Learn

شکل نوشتاری

نحوه نوشتن یا استفاده یا سینتَکس (Syntax) این ویژگی در CSS بصورت زیر می باشد.

Free-Learn

جدول مقادیر ویژگی animation-timing-function در CSS

در جدول زیر میتوانید، مقادیری را که میتوان در این ویژگی استفاده کرد مشاهده نمایید.

مقدار توضیح
linear انیمیشن از ابتدا تا انتها با یک سرعت مساوی ( یکسان ) حرکت میکند
ease پیش فرض – انیمیشن کند شروع می شود سپس تند و در نهایت کند به پایان میرسد
ease-in انیمیشن در شروع کند میشود
ease-out انیمیشن در پایان کند میشود
ease-in-out انیمیشن در شروع و پایان کند میشود
step-start اجرای انیمیشن را تکه تکه میکند. مثله : steps(3, start)
step-end اجرای انیمیشن را تکه تکه میکند. مثله : steps(3, end)
steps(int,start|end) مشخص میکند که اجرای انیمیشن در چند واحد ( عدد صحیح ) انجام شود
cubic-bezier(n,n,n,n) استفاده از تابع / مکعب بزیر. ۴ مقدار میپذیرد و هرکدام از ۰ تا ۱ می باشد
initial استفاده از مقدار پیش فرض یا اولیه | اطلاعات بیشتر
inherit استفاده از مقدار پدر یا والد ( به ارث بری ) | اطلاعات بیشتر

Free-Learn

نکات و توضیحات

  • مقدار steps(int,start|end) که در جدول مقادیر بالا می باشد، ۲ پارامتر می پذیرد، اولی int که باید یک عدد صحیح مثبت باشد برای تعداد واحدهایی که انیمیشن باید اجرا شود، و دومین پارامتر start یا end که استفاده از آن اختیاری می باشد، در واقع مشخص میکند که تکه تکه شدن انیمیشن از کدام نقطه شروع شود.
  • تابع یا منحنی cubic-bezier(n,n,n,n) چهار مقدار میپذیرد که هر کدام از این مقدارها باید عددی بین ۰ تا ۱ باشد، مثلا میتونیم ۰٫۴ وارد کنیم یا مثلا ۱٫۰ که میشه همون عدد ۱

Free-Learn

دریافت PDF یا پرینت این مطلب