این آموزش در تاریخ ۱۴۰۰/۱۰/۲۶ آپدیت شده است.
آموزش ویژگی animation-timing-function در CSS
سلام خدمت تمامی دوستان و همراهان محترم سایت آموزشی فری لرن ، امیدوارم که حال همگیتون خوب باشه. لطفا در ادامه با آموزش ویژگی animation-timing-function در CSS با من همراه باشید.
Free-Learn
آنچه در این جلسه میخوانید :
ویژگی animation-timing-function در CSS
با استفاده از ویژگی animation-timing-function
در CSS میتوان یک منحنی زمانی ( تایمینگ ) را برای اجرا انیمیشن تعریف و یا ایجاد کرد، که این منحنی میتواند با استفاده از یسری مقادیر مثه ease-out و.. و یا مکعب بزیر یا cubic-bezier مشخص شود.
Free-Learn
مثال از این ویژگی
در ادامه میتوانید یک مثال از ویژگی animation-timing-function
را در زبان CSS مشاهده نمایید.
مثال شماره ۱ : استفاده از مقدار linear
1 2 3 |
.MyBox { animation-timing-function: linear; } |
مثال شماره ۲ : استفاده از مقدار cubic-bezier
1 2 3 |
.MyBox { animation-timing-function: cubic-bezier(0.4, 1, 1, 0.1); } |
مثال شماره ۳ : استفاده از مقدار steps(int,start|end)
1 2 3 |
.MyBox { animation-timing-function: steps(5,start); } |
Free-Learn
جدول مشخصات ویژگی animation-timing-function در CSS
در جدول زیر میتوانید مشخصات کلی این ویژگی را در زبان CSS مشاهده نمایید.
مقدار پیش فرض | ease |
---|---|
قابل ارث بری | ندارد | اطلاعات بیشتر |
قابل متحرک سازی | ندارد | اطلاعات بیشتر |
نسخه | CSS3 |
نحوه استفاده در جاوااسکریپت | object.style.animationTimingFunction=”linear”; |
Free-Learn
پشتیبانی مرورگرها
در جدول زیر میتوانید مشاهده نمایید که آیا مرورگرهای اینترنتی از ویژگی animation-timing-function
در CSS پشتیبانی میکنند یا خیر.
نام ویژگی | Chrome | Firefox | Opera | Safari | Edge |
animation-timing-function | ۴۳ | ۱۶ | ۳۰ | ۹ | ۱۲ |
Free-Learn
شکل نوشتاری
نحوه نوشتن یا استفاده یا سینتَکس (Syntax) این ویژگی در CSS بصورت زیر می باشد.
1 |
animation-timing-function: linear|ease|ease-in|ease-out|ease-in-out|step-start|step-end|steps(int,start|end)|cubic-bezier(n,n,n,n)|initial|inherit; |
Free-Learn
جدول مقادیر ویژگی animation-timing-function در CSS
در جدول زیر میتوانید، مقادیری را که میتوان در این ویژگی استفاده کرد مشاهده نمایید.
مقدار | توضیح |
---|---|
linear | انیمیشن از ابتدا تا انتها با یک سرعت مساوی ( یکسان ) حرکت میکند |
ease | پیش فرض – انیمیشن کند شروع می شود سپس تند و در نهایت کند به پایان میرسد |
ease-in | انیمیشن در شروع کند میشود |
ease-out | انیمیشن در پایان کند میشود |
ease-in-out | انیمیشن در شروع و پایان کند میشود |
step-start | اجرای انیمیشن را تکه تکه میکند. مثله : steps(3, start) |
step-end | اجرای انیمیشن را تکه تکه میکند. مثله : steps(3, end) |
steps(int,start|end) | مشخص میکند که اجرای انیمیشن در چند واحد ( عدد صحیح ) انجام شود |
cubic-bezier(n,n,n,n) | استفاده از تابع / مکعب بزیر. ۴ مقدار میپذیرد و هرکدام از ۰ تا ۱ می باشد |
initial | استفاده از مقدار پیش فرض یا اولیه | اطلاعات بیشتر |
inherit | استفاده از مقدار پدر یا والد ( به ارث بری ) | اطلاعات بیشتر |
Free-Learn
نکات و توضیحات
- مقدار steps(int,start|end) که در جدول مقادیر بالا می باشد، ۲ پارامتر می پذیرد، اولی int که باید یک عدد صحیح مثبت باشد برای تعداد واحدهایی که انیمیشن باید اجرا شود، و دومین پارامتر start یا end که استفاده از آن اختیاری می باشد، در واقع مشخص میکند که تکه تکه شدن انیمیشن از کدام نقطه شروع شود.
- تابع یا منحنی cubic-bezier(n,n,n,n) چهار مقدار میپذیرد که هر کدام از این مقدارها باید عددی بین ۰ تا ۱ باشد، مثلا میتونیم ۰٫۴ وارد کنیم یا مثلا ۱٫۰ که میشه همون عدد ۱